Reklama

decyzja polityczna

świadomy akt wyboru jednego działania polit. spośród wielu możliwych. D.p. podejmowane są przez organizacje (np. ONZ, NATO) i gremia międzynar. (np. zjazdy polityków), władze państw. (np. rząd, parlament), lokalne (samorząd) oraz partyjne. O wartości d.p. przesądza ostateczny rezultat. Stąd też d.p. powinna określać: cele, które należy osiągnąć; metody wskazujące sposoby ich realizacji; środki pozostające w dyspozycji decydenta. Każda d.p. musi być poprzedzona analizą: sytuacji zewn., która warunkuje realizację przedsięwzięcia, zasięgu jej poparcia ze strony wykonawców oraz posiadanych środków materialnych i organizacyjnych. Jakość d.p. zależy też od warunków: optymalne (znane są okoliczności działania) - rezultat jest łatwy do przewidzenia; ryzyka (informacje są niepełne) - prawdopodobieństwo zamierzonego efektu wynosi 50%; niepewności (brak informacji o kierunkach zachodzących zmian

Reklama

w otoczeniu) - rezultatu skutków własnych działań nie można w ogóle przewidzieć. Podejmowanie d.p. składa się z kilku etapów: sformułowania problemu do rozwiązania; projektowania celów i sposobów ich realizowania; wyboru najlepszego wariantu postępowania; podjęcia decyzji oraz kontroli jej wykonania. Proces decyzyjny i wybór działania uzależnione są od: stopnia współpracy w obrębie grupy decyzyjnej, zaangażowania jej członków w realizację zaplanowanych celów, środków finansowych pozostających w ich gestii, możliwości organizacyjnych, a także ilości wiarygodnych informacji.

Podobne hasła:

Encyklopedia Internautica
Reklama
Reklama
Reklama