Reklama

grupa interesu

grupa celowa o formalnej strukturze i wspólnych celach, dążąca do zabezpieczenia interesów swoich członków przez wywieranie wpływu na politykę państwa oraz decyzje organów władzy wykonawczej i ustawodawczej. Celem g.i. nie jest więc zdobycie władzy, lecz reprezentowanie potrzeb poszczególnych grup społ. (np. lekarzy anestezjologów). Charakter g.i. miały np. w średniowieczu gildie handlowe czy cechy rzemieślnicze. Rozwój g.i. nastąpił w czasie tworzenia się społeczeństw przemysłowych i stabilizacji liberalnych demokracji opartych m.in. na zasadzie wolności organizowania się

Reklama

i tworzenia stowarzyszeń. Rozszerzanie się w XX w. funkcji państwa sprzyjało wzrostowi liczby g.i. Ze względu na sposób zorganizowania można wyodrębnić dwa typy g.i.: instytucjonalne (np. kościół, administracja państwowa, armia) oraz stowarzyszenia, (np. organizacje nauczycieli, prawników, architektów). Działalność g.i. polega m.in. na: upowszechnianiu informacji o potrzebach danego środowiska, przygotowaniu projektów ustaw, nakłanianiu parlamentarzystów do podejmowania określonych decyzji, czasami też na organizowaniu manifestacji. W USA i W. Brytanii pojęciem zbliżonym do g.i. jest lobby - organizacje oddziałujące na proces legislacyjny w parlamencie.

Podobne hasła:

Encyklopedia Internautica
Reklama
Reklama
Reklama