Reklama

zargon komputerowy

(slang komputerowy, computer jargon, cybertalk)

jak kazda dziedzina nauki i techniki, informatyka jest przesycona terminologia fachowa, w dominujacej czesci wywodzona z jezyka angielskiego (zob. jednak robot), która takze na obszarze samej angielszczyzny rozwija sie burzliwie. Powstaja nowe okreslenia (np. aplet) czesto z pewna doza zartu ( netykieta), kiedy indziej dobiera sie wyrazy potoczne do pelnienia nowych funkcji ( mysz), nierzadko niechlujnie ( stub). Pomimo wszystkich wad z.k. ulatwia komunikacje w waskich grupach fachowych, jednakze z powodu lokalnosci i niejednoznacznosci utrudnia porozumiewanie sie w szerszych kregach. Smetna cecha z.k. (czy tylko komputerowego?) jest mnozenie zapozyczen zbytecznych; oto dostawca lub sprzedawca sprzetu lub uslug komputerowych musi zwac sie dealerem, vendorem albo providerem, a twórca i wizjoner deweloperem (przeciez nie z braku kompetencji!). Mnogosc terminów okreslajacych te same pojecia doskwiera jednak nawet oficjalnej terminologii informatycznej. Np. okreslenia kod czysty i kod wznawialny oznaczaja to samo, choc kazde opisuje inny aspekt kodu niemodyfikowalnego. Inna nieusuwalna bolaczka terminologii informatycznej jest obfitosc skrótów. Dochodzi do tego, ze popularne skróty staja sie wieloznaczne (np. HD oznacza "dysk twardy" albo "wysoka gestosc"). Cyberprzestrzen (okreslenie niewatpliwie zargonowe, ale sympatyczne i uzyteczne) tworzy dodatkowy wymiar dla rozwoju z.k. Oprócz nazewnictwa fachowego upraszcza sie zwyczajny jezyk konwersacji. Zamiast pisac "by the way" angielski korespondent "rzuci w e-mailu" krótkie BTW. Skrajnym przejawem "cybermowy" sa usmiechy i miny wyrazane za pomoca dwóch lub trzech znaków. Ciezszym gatunkowo (i wezszym srodowiskowo) od z.k. jest s l a n g k o m p u- t e r o w y, pelen flejmów i spamów. Nie ulega watpliwosci, ze znajomosc z.k. pomaga rozeznac sie w swiecie komputerów i sieci, tak jak jest oczywiste, ze umiejetnosc poslugiwania sie oficjalnym jezykiem informatyki nobilituje, tj. czyni z lamera gika :).

Reklama

Podobne hasła:

Encyklopedia Internautica
Reklama
Reklama
Reklama