Reklama

EKSLIBRIS

Reklama

artystyczna nalepka z elementem graficznym i wkomponowanym nazwiskiem lub godłem właściciela, umieszczana zazwyczaj na wewnętrznej stronie okładki książki; znak własnościowy; najwcześniejszy e. pochodzi z Egiptu (e. faraona Amenhotepa III z 1400 p.n.e. w formie jasnoniebieskiej tabliczki fajansowej z ciemnoniebieskim napisem); w rękopisach średniowiecznych e. występował w formie herbów umieszczanych najczęściej na dolnym marginesie pierwszej karty tekstu; nowożytny e. upowszechnił się w Europie w XVI w.; w Polsce najstarszy (1373) malowany e. przedstawia herb Bogorii i umieszczony został na odwrocie pierwszej karty kodeksu pergaminowego Breviarium; najstarszy e. wklejany, drzeworyt, pochodzi z oficyny Wietora (1516). Szczególny rozwój e. nastąpił w XIX w., do czego przyczyniła się działalność Z. Przesmyckiego, S. Wyspiańskiego, W. Skoczylasa, a także Tow. Miłośników Książki i czasopisma bibliofilskiego "Ex-libris"; po II woj. świat. tradycja e. utrzymuje się w formie szczątkowej.

Powiązane hasła:

GIELNIAK, JURKIEWICZ, TOM, CHWALEWIK Edward, DRZEWICKI Maciej, BANDURA Jerzy, ZIARNKO, MANTEUFFEL

Podobne hasła:

Encyklopedia Internautica
Reklama
Reklama
Reklama