Reklama

KARTY DO GRY

zestaw prostokątnych kawałków kartonu pokrytych umownymi znakami, służący do gier. K. pochodzą najprawdopodobniej z Chin lub Indii (najstarsze znane, malowane ręcznie k. z Chin i Korei, XII w.), w Europie pojawiły się w XIV w. (po wyprawach krzyżowych) we Włoszech, jako złożone z 78 elementów (22 symbolicznie ilustrowanych, 56 numerowanych) karty do tarota, używane do wróżb i do gry; wykonywane techniką miedzio- lub drzeworytniczą, różniły się figurami i kolorami (franc., wł., niem.); w Polsce pojawiły się pod koniec XV w. (prawdopodobnie z Niemiec), w wiekach późniejszych powstało wiele gier (najczęściej na 36 kart) rozrywkowych: kupiec, kasztelan, wózek, matus primus, skrzetułka - i hazardowych: chapanka (kontra), tryszak (straszak), mariasz, pikieta, ćwiek, faraon, stos; w XX w. popularność zdobyły gry o skomplikowanym regulaminie (brydż) i hazardowe (poker, bakarat); standardowa talia k.d.g. zawiera po 13 kart czterech "kolorów": pik, kier, karo, trefl, oraz 3 jokery.

Reklama

Powiązane hasła:

PREFERANS, TAROT, JOKER, POKER, CANASTA, KARETA, ATU, KANASTA, VA BANQUE

Podobne hasła:

Encyklopedia Internautica
Reklama
Reklama
Reklama