Reklama

LINOWA KOLEJ

Reklama

środek transportu złożony z wagoników, krzesełek, sań, uchwytów itp., poruszany za pomocą liny, wprawiany w ruch silnikiem spalinowym lub elektrycznym, zainstalowanym trwale na stacji; w zasadzie wyróżnia się dwa typy k.l.: naziemne, szynotorowe z ewentualną mijanką (np. k.l. na Gubałówkę), jedno- lub kulkuwagonowe; należą tu także wyciągi; oraz napowietrzne jedno- lub dwulinowe; w tym drugim przypadku jedna lina pełni funkcje toru, a druga służy do napędu wagonika; transport linowy znano już w staroż. Indiach i Japonii; w Europie stosowany był od XV w. przy fortyfikacjach miejskich jako środek dostarczania żywności; prawdziwy rozwój k.l. nastąpił po wynalezieniu 1834 liny stalowej przez W. Alberta; 1873 A. Bleichert i N. Otto założyli w USA pierwszą wytwórnię k.l. dwulinowych, istniejącą do dziś; 1908 powstała pierwsza k.l. górska, wybudowana przez G. Struba w Szwajcarii na Wetterhorn; 1934 w Davos zainstalowano pierwszy wyciąg narciarski, a w 1937 wybudowano w Sun Valley (USA) pierwszy wyciąg krzesełkowy; demonstracja funkcjonowania pierwszej w Polsce k.l. nastąpiła 1894 podczas Wystawy Krajowej we Lwowie; k.l. na Kasprowy Wierch powstała 1936, a na Gubałówkę 1938.

Podobne hasła:

Encyklopedia Internautica
Reklama
Reklama
Reklama