Reklama

SUPERMARKET

wielki sklep samoobsługowy na wzór amer. o pow. przekraczającej 2,5 tys. m2; gł. artykuły codziennej potrzeby (spoż., kosmetyki, elektr. sprzęt domowy); budowany na ogół poza centrum miasta i przeznaczony dla cotygodniowych zakupów rodzinnych; popularny dzięki dużemu wyborowi artykułów i niskim cenom, osiąganym w wyniku zakupu towarów u producentów z pominięciem hurtu; rozpowszechnione od lat 30. XX w., najpierw w USA; pierwszy s. (ściślej duży sklep samoobsługowy) zał. Clarence Saunders 1916 w Memphis pn. „Piggly Wiggly”, wprowadzając w nim m.in. drzwi obrotowe i system kas; 1923 jego sieć liczyła już 2800 sklepów; 1930 Michael Qullen zał. w Queens (Nowy Jork) sklep „King Kullen”, noszący już nazwę supermarketu, w którym wprowadził rekordowo niskie marże; w Polsce po 1989 w wielkich miastach nastąpił dynamiczny rozwój sieci zagr. supermarketów (dokonujący się po części kosztem drobnego handlu detalicznego); przypada na nie ok. 16% detalicznego handlu artykułami pierwszej potrzeby.

Reklama

Podobne hasła:

Encyklopedia Internautica
Reklama
Reklama
Reklama