Reklama

obszar negocjacyjny nr 19, Telekomunikacja i technologie informacyjne

– prawo wspólnotowe w tym obszarze usystematyzowane jest w następujących działach: liberalizacja usług telekomunikacyjnych, zasady otwartej sieci, usługi powszechne, koncesjonowanie, telekomunikacja satelitarna i ruchoma, uznawanie zgodności, rynek usług pocztowych oraz technologie informacyjne. Sesja wielostronna przeglądu prawa odbyła się 28 kwietnia 1998 w Brukseli, dwustronna 6 maja 1998. Przewodniczącym polskiej delegacji był Albert Borowski, podsekretarz stanu w Ministerstwie Łączności. Stanowisko negocjacyjne zostało przedstawione stronie unijnej 1 września 1998, negocjacje zostały otwarte 29 października 1998, a 22 czerwca 1999 nastąpiło tymczasowe zamknięcie tego działu. Polska zadeklarowała pełne wdrożenie acquis communautaire tego działu do dnia uzyskania członkostwa. W trakcie negocjacji akcesyjnych Rada Unii Europejskiej uchwaliła tzw. dyrektywę pocztową (2002/39/WE). Reguluje ona zasady wewnętrznego rynku usług pocztowych, przewidując jego liberalizację poprzez obniżenie limitu wagowego obszaru zastrzeżonych usług pocztowych z 350 g do 100 g do 1 stycznia 2003, oraz do 50 g do 1 stycznia 2006. Polska wystąpiła o odstępstwo w stosowaniu tej dyrektywy, uzyskując okres przejściowy do 31 grudnia 2005. Od 1 stycznia 2006 Poczta Polska będzie zobligowana do liberalizacji rynku oferowanych przez siebie usług. Zgodnie z przepisami unijnymi liberalizacja musi objąć także rynek usług telekomunikacyjnych, w tej kwestii Polska zobowiązała się udostępnić rynek międzynarodowych publicznych usług telekomunikacyjnych, telefonicznych, telegraficznych oraz usług w zakresie instalowania i użytkowania międzynarodowej sieci telekomunikacyjnej. Wiże się to także ze zniesieniem ograniczeń w dostępnie do tego rynku przedsiębiorstwom z krajów Unii Europejskiej. Zgodnie z zasadami polityki konkurencji Polska ma obowiązek udostępniania infrastruktury telekomunikacyjnej oraz zapewnić możliwości prawidłowego funkcjonowania Urzędu Regulacji Telekomunikacji i Poczty, którego zadaniem jest przestrzeganie wypełniania zobowiązań akcesyjnych. Rozwiązania te mają dać możliwości rozwoju nieskrępowanej konkurencji i doprowadzić do poprawy rynku usług telekomunikacyjnych.

Reklama

Podobne hasła:

Encyklopedia Internautica
Reklama
Reklama
Reklama