Reklama

LE NAIN

Reklama

trzej malarze franc., bracia, działający w Paryżu w XVII w., przedstawiciele nurtu realistycznego; sposób malowania i tematyka rodzajowo-wiejska wskazują, że prawdopodobnie uczyli się u jakiegoś Niderlandczyka; prace swoje sygnowali tylko nazwiskiem, tak więc do dziś sprawa autorstwa niektórych obrazów budzi spory; wszyscy trzej byli członkami nowo powstałej (1648) Académie Royal de Peinture et de Sculpture: ANTOINE (ok. 1588-1648) - przypisuje mu się niewielkie obrazy malowane na blasze miedzianej, w intesywnych kolorach, portrety grupowe i indywidualne oraz sceny rodzinne (Spotkanie rodzinne) i sceny z życia mieszczan i chłopów; LOUIS (ok. 1593-1648) - najwybitniejszy z braci, prześciga ich lekkością pędzla i umiejętnością nadania życia scenom; prawdopodobnie spędził 2 lata we Włoszech, gdzie poznał sztukę Caravaggia, Guercina i D. Velazqueza; malował duże obrazy o tematyce religijnej (Narodziny Marii) i rodzajowej (Kuźnia, Mleczarka, Powrót z chrztu) utrzymane w szaro-brązowej tonacji, o statycznej kompozycji i światłocieniowym modelunku; MATHIEU (ok. 1607-77) - prawdopodobnie uczeń Antoine'a, wzorował się na stylu Louisa; malował portrety, sceny z życia paryskich mieszczan (Tańczące dziewczynki, Gra w trik-traka) oraz obrazy o tematyce mitologicznej i religijnej; w światłocieniowej konstrukcji scen widoczny jest w jego pracach silny wpływ Caravaggia; po śmierci swych braci kończył niektóre ich obrazy, co utrudnia ich atrybucję.

Podobne hasła:

Encyklopedia Internautica
Reklama
Reklama
Reklama