Reklama

procedura budżetowa

– stanowi zespół formalnych czynności, odpowiednio rozłożonych w czasie, zmierzających do uchwalenia budżetu Unii Europejskiej na dany rok (art. 203 traktatu rzymskiego). Procedura ta zakłada konieczność ścisłej współpracy między Komisją Europejską, Radą Unii Europejskiej i Parlamentem Europejskim. Przygotowania wstępnego projektu budżetu na rok następny dokonuje Komisja. Następnie projekt ten trafia do Rady, która ma możliwość wniesienia własnych poprawek, jeśli uzna to za uzasadnione. Po tej operacji Rada przyjmuje projekt budżetu kwalifikowaną większością głosów i przekazuje pod obrady Parlamentowi Europejskiemu. W sytuacji gdy Parlament zaakceptuje kształt tego dokumentu bez zmian, budżet UE uważa się za przyjęty. Jednak, podobnie jak wcześniej Rada, Parlament także ma prawo do wniesienia własnych poprawek, ale tylko w odniesieniu do wydatków nieobligatoryjnych, oraz może także zaproponować Radzie pewne zmiany w wydatkach obligatoryjnych ( wydatki obligatoryjne i nieobligatoryjne). W takiej sytuacji, po poprawkach Parlamentu, projekt ponownie wraca do Rady, która może zatwierdzić lub odrzucić zaproponowane zmiany kwalifikowaną większością głosów. Jeżeli Rada zatwierdzi propozycje Parlamentu, wówczas budżet uważa się za definitywnie przyjęty. Jeśli jednak Rada sama wniesie poprawki do zmian zaproponowanych wcześniej przez Parlament, to budżet taki wraca do Parlamentu. Na tym etapie p.b. Parlament może zaakceptować taki kształt budżetu (większością głosów) i wtedy uważa się go za przyjęty lub też może odrzucić w całości przedstawiony projekt i domagać się nowych propozycji. W przypadku gdy nie uda się uchwalić budżetu w oznaczonym terminie, zakłada się, iż od nowego roku, do czasu przyjęcia nowego budżetu, wydatki miesięczne nie mogą przekroczyć jednej dwunastej wydatków roku poprzedniego. Przyjęty ostatecznie budżet może być jednak, w szczególnych okolicznościach, modyfikowany w trakcie roku budżetowego. Zob. też budżet uzupełniający i budżet korygujący.

Reklama

Podobne hasła:

Encyklopedia Internautica
Reklama
Reklama
Reklama