wielka rel. i filozofia świat. Twórcą b. był Siddharta, który przyjął przydomek Budda, czyli przebudzony. Żył w Indiach w latach 560-480 p.n.e., studiował u braminów, próbował skrajnej ascezy, medytował, po doznaniu oświecenia, objawił istotę myśli pierwotnego b.: cztery szlachetne prawdy (cierpienie, powstanie cierpienia, ustanie cierpienia, czyli nirwana, i droga prowadząca do ustania cierpienia), ośmioraką ścieżkę prowadząca do nirwany - ćwiczenia moralne, koncentracyjne, wglądu i mądrości oraz 12-członowe prawo zależnego powstania, które pozwala zrozumieć, w jaki sposób rodzi się cierpienie - z żądzy i niewiedzy. B. odrzuca istnienie Boga osobowego; w swej pierwotnej postaci był kontynuacją myśli Ariów wedyjskich (m.in. teoria wyzwolenia, teoria reinkarnacji). Zasadniczy podział b. polegał na wyodrębnieniu hinajany (mały wóz), odłamu nastawionego indywidualistycznie, w którym celem jest osiągnięcie nirwany na drodze własnego wysiłku oraz mahajany (wielki wóz), w której nirwana jest celem, ale dalekim, a życie powinno być pracą dla dobra i zbawienia innych istot (postawa boddhisattwy). B. nie neguje wartości praktyk rel. innych wyznań, głosi równość wszystkich istot,
nie przyjmuje żadnych przywilejów ze względu na urodzenie czy określone ceremonie, głosi zasadę powszechnej życzliwości, współczucia dla wszystkich istot cierpiących. Skupia ponad 6% ludności świata, żyjących w 34 krajach; grupy wyznawców b. znajdują się także we wszystkich krajach eur. Siedziba Światowego Związku Buddystów mieści się od 1963 wBangkoku.