Reklama

konformizm

(łac. conformo - nadaję kształt)

zachowanie lub postawa polegająca na przyjęciu i podporządkowaniu się wartościom, zasadom, poglądom

Reklama

i normom postępowania obowiązującym w danej grupie społ. K. utożsamiany jest na ogół z nadmiernym, bezkrytycznym przyjmowaniem i stosowaniem się do owych norm, zbyt intensywnym identyfikowaniem swoich celów z celami grupy, mechaniczną akceptacją wszelkich zasad i wartości, biernej uległości, bezmyślnej aprobacie reguł głoszonych przez innych. Postawa k. w tej interpretacji wynika z obawy przed formułowaniem jakichkolwiek własnych poglądów, propozycji rozwiązań czy też prezentowania wzorów zachowań. Zarazem wyróżnia się zjawisko nonkonformizmu, które polega na odrzuceniu wartości, norm i wzorów zachowań przyjętych przez grupę, nawet w sytuacji zagrażającej zastosowaniem przez nią określonych sankcji, np.: dezaprobaty, wyśmiania, odrzucenia, represji psychicznych lub fizycznych. Nonkonformizm może, w zależności od warunków, spełniać pozytywną funkcję, np. wyzwalać twórcze myślenie, inicjatywę, wskazywać nowe kierunki rozwoju, ale też spowodować dezintegrację grupy. Nonkonformizm może więc być wyrazem nieprzystosowania jednostki do obowiązujących norm i wymogów społ.

Podobne hasła:

Encyklopedia Internautica
Reklama
Reklama
Reklama