Reklama

korzyść komparatywna

względnie niższy koszt produkcji lub zdolność do produkowania wyrobu po niższej cenie, niż jest to w stanie zrobić konkurent, w sensie ilości dóbr, z których wytworzenia trzeba zrezygnować. Wyobraźmy sobie, że na świecie żyje tylko 2 ludzi Jan i Grzegorz. Jan przez godzinę może wytworzyć 4 jabłka i 8 gruszek. Grzegorz natomiast 6 jabłek i 24 gruszki. Koszt wytworzenia 1 jabłka u Jana wynosi

Reklama

2 gruszki, natomiast u Grzegorz 4 gruszki. Oznacza to, że Jan ma przewagę komparatywną w produkcji jabłek. Podobnie rzecz się ma z produkcją gruszek, lecz tu przewagę komparatywną ma Grzegorz. Jeżeli więc Jan zacznie specjalizować się w produkcji jabłek, a Grzegorz w produkcji gruszek i dojdzie do handlu między nimi przy cenie ustalonej na 1 jabłko = 3 gruszki, to obaj odniosą z takiej wymiany korzyść.

Encyklopedia Internautica
Reklama
Reklama
Reklama