w myśli społ.-polit. kategoria występująca wraz z pojęciem sprawiedliwość i wolność. W polityce podobnie jak w socjologii wiąże się z terminem egalitaryzm. R. najczęściej odnoszona jest do: 1. naturalnego statusu ludzi, niezależnie od rasy, narodowości, wyznania, a także pozycji społecznej
i zdolności; 2. równouprawnienia polit. związanego z działaniem prawa konstytucyjnego (wszyscy są równi wobec prawa); 3. stosunków społ.-ekon. jako postulatu zrównania szans wszystkich członków społ. W zależności od założeń teoretycznych r. jest różnie interpretowana. Liberalizm r. wiązał z r. praw i wolności wszystkich jednostek, które mają jednakowe możliwości wyboru drogi życiowej. Tradycja konserwatywna przeciwna jest egalitaryzmowi. Uznaje ona, że podziały społ. są czymś naturalnym. Prawem przypisanym w równym stopniu każdej jednostce jest prawo własności prywatnej, jako fundament ładu społ. W myśli socjaldemokratycznej postuluje się uzupełnienie praw obywatelskich i polit. prawami społ. i ekon. Wreszcie wg ideologii socjalizmu r. może być w pełni realizowana tylko w warunkach społ. bezklasowego. W skrajnej postaci ( socjalizm utopijny) postulat r. społecznej zakłada absolutną równość obejmującą wszystkie dziedziny życia bez względu na różnice występujące między poszczególnymi jednostkami.