Reklama

środki masowego przekazu

mass media - instytucje, środki masowego komunikowania, masowej informacji i propagandy, które służą przekazywaniu treści licznym odbiorcom. Do ś.m.p. należą: a) wizualne i dźwiękowe środki techn., np. płyty gramofonowe i kompaktowe, CD-romy, wideo, kino, prasa, radio, telew., książki itp.; b) instytucje rozpowszechniania informacji np. ośrodki radiowe i telew., wydawnictwa prasowe i książkowe, przedsiębiorstwa upowszechniające nagrania muzyczne, filmowe, kasety wideo, CD-romy itp. Ś.m.p. odgrywają szczególną rolę w sferze propagandy, oświaty i wychowania, reklamy, upowszechniania kultury. Głównymi zadaniami ś.m.p. w zakresie polityki jest zbieranie i upowszechnianie informacji oraz kształtowanie postaw i zachowań społ., np. w okresie kampanii wyborczych. W systemach niedemokratycznych media znajdują się pod kontrolą instytucji władzy. Zasadą jest, iż są służebne wobec polityki i traktuje się je jako narzędzie sprawowania władzy. Rozpowszechniane są tylko takie informacje, które spełniają oczekiwania rządzących. Granicę działania ś.m.p. określa cenzura państw. W demokr. systemach politycznych współistnieją media publiczne i prywatne, co umożliwia względnie wszechstronną, zróżnicowaną i wieloaspektową informację o sprawach publicznych. Autonomię ś.m.p. zapewniają odpowiednie zabezpieczenia instytucjonalne, np. w Polsce Krajowa Rady Radiofonii i Telewizji,

Reklama

i prawne (ustawa o ś.m.p., ustawa o ochronie zawodu dziennikarza). Ponieważ media są źródłem informacji i wyrażania opinii publicznej, kreują polityków, wpływają na wyniki wyborów oraz kontrolują działalność władz państw., określa się je jako czwartą władzę w państwie. Zagadnieniem swobodnego przepływu informacji zajęła się Konferencja Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie.

Podobne hasła:

Encyklopedia Internautica
Reklama
Reklama
Reklama