Reklama

stereotyp

(gr. stereós - stanowiący bryłę, stężały + typos - odbicie, obraz)

funkcjonujący w świadomości społ. uproszczony, skrótowy i zabarwiony wartościująco obraz rzeczywistości, odnoszący się do grup społecznych, osób, sytuacji, instytucji, utrwalony wielokrotnym powtarzaniem. Pojęcie to wprowadził do socjologii W. Lippmann. Wg niego s. to cząstkowy, jednostkowy i przede wszystkim schematyczny obraz, który powstaje w umyśle człowieka, odnoszący się do jakiegoś faktu lub zjawiska społ. S. jako wytwory kulturowe zostają jednostce narzucone i z góry podsuwają mu sposób widzenia określonych faktów i zjawisk społ. Najczęściej s. budowane są w odniesieniu do grup etnicznych (np. s. pracowitych Niemców, spokojnych Anglików), zawodowych (np. mądrego profesora, zorganizowanego menadżera), klasowego (np. s. ciemnego chłopa, miękkiego inteligenta) lub związanych z określoną płcią (np. s. delikatnej kobiety). S. powstaje

Reklama

w rezultacie bezrefleksyjnego przyjmowania opinii rozpowszechnionych w danym środowisku; ponieważ przekazywane treści są zawsze zabarwione ocenami i emocjami, powoduje to, że s. jest przekaźnikiem zarówno społ. sympatii i aprobaty, jak i uprzedzeń, dezaprobaty lub antypatii. S. najczęściej przyswajany jest w dzieciństwie, z tego względu jest b. trwały

i odporny na zmianę nawet nawet rzeczowej argumentacji oraz sprzecznych z nim doświadczeń. S. pełni ważną funkcję

w praktyce polit., pozwala bowiem na dokonanie podziału: "my" - "oni", który kształtuje poczucie identyfikacji polit. powstałej w wyniku funkcjonowania opozycji grupy własnej ("my") i grupy obcej ("oni"). Również w propagandzie stosowane są s., zamazujące rzeczywistość poprzez stosowanie etykiet i schematów, np. Unia Wolności określa się w prasie jako partia wolności.

Podobne hasła:

Encyklopedia Internautica
Reklama
Reklama
Reklama