Reklama

światopogląd

pogląd na świat, zbiór przekonań i postaw, twierdzeń, ocen

Reklama

i norm danej jednostki lub grupy dot. natury świata, miejsca człowieka w społ., sensu życia oraz wynikających z tego wartościowań i ocen wytyczających postawy życiowe ludzi i wyznaczających kierunki ich postępowania. W każdym ś. można wyróżnić 3 warstwy: 1. opisową - zbiór twierdzeń, zdań opisujących rzeczywistość przyrodniczą, społ., kult.; 2. wartościującą - zespół ocen opartych na określonym systemie wartości; 3. normatywną - zbiór zasad, reguł, dyrektyw, norm, które nakazują określone postępowanie lub go zakazują, są one konsekwencją posiadanego obrazu świata

i uznanego systemu wartości. Między tymi trzema warstwami ś. zachodzi bliskie powiązanie. Człowiek, który uznaje określony obraz świata jako całości, określa zarazem swoje miejsce w tym świecie, ma pewien pogląd nt. sensu życia

i jego celu. Ś. wprawdzie kształtuje się na gruncie intelektualnym (wiedza, wykształcenie), ale decyduje o nim także wychowanie, uczucia, wola, przyzwyczajenia. Istota ś. zawarta jest w tym, że zaangażowana jest w nim cała osobowość człowieka, jest poglądem, przez który wyraża się filozofia życiowa każdej jednostki. Rangę i znaczenie terminowi ś. nadał filozof niem. W. Dilthey (1833-1911), który głosił, że celem każdego systemu filozof. jest przedstawienie ś. jego autora, rozumianego jako całościowe widzenie świata wyrażone w zewn. formach (np. w sposobie zachowania, twórczość).

Podobne hasła:

Encyklopedia Internautica
Reklama
Reklama
Reklama