Reklama

teologia wyzwolenia

prąd umysłowy, który pojawił się z początkiem lat 60. XX w. w ramach teologii chrześcijańskiej, głównie latynoamer. Podłożem była sytuacja społ. w Ameryce Łacińskiej, obszary niewyobrażalnej nędzy ludności i nieprawdopodobnego bogactwa wśród rządzących, system dyktatur stojących na straży takiego porządku, radykalizowanie się nurtów polit., rozwój guerrilli sięgającej do idei ekstremizmu lewicowego. Na takie wyzwania starali się odpowiedzieć niektórzy przedstawiciele Kościoła katolickiego, wycofując dotychczasowe charakterystyczne w Ameryce Łac. poparcie Kościoła dla feudalnych i dyktatorskich reżimów. T.w. za punkt wyjścia przyjęła doświadczenie zniewolenia przez nędzę i niesprawiedliwość, głosząc potrzebę budowy sprawiedliwych społecznie stosunków. Współgrały te tezy

Reklama

z ówczesnymi zmianami w społecznej doktrynie Kościoła katol. wprowadzanymi przez Jana XXIII i Pawła VI oraz Sobór Watykański II. Jednak t.w. szła dalej uznając, iż obowiązkiem nie tylko świeckich katolików, ale i duchownych jest przyczynianie się bezpośrednio do naprawy sytuacji, co oznaczało zaangażowanie w politykę. Wyraźnie zaznaczył się też ideowy związek z marksizmem. Wyzwolenie chrześcijan i zbawienie przestało być tylko aktem duchowym, ale otrzymało wymiar społ., doczesny. Tak też oceniła rzeczywistość konferencja episkopatu latynoamerykańskiego z 1968 w Medellin przyznając uciśnionym prawo do samoobrony. T.w stała się więc poglądem nie tylko szeregowych księży, ale i części biskupów kontynentu, a Chrystus z karabinem na ramieniu jednym

z symboli. Tego typu radykalizm nie zys-kał już poparcia Watykanu, a szczególnie nowego papieża Jana Pawła II. Zrodziło to konflikt między najbardziej znanymi teologami wyzwolenia, jak:

L. Boff, G. Guttierez, S. Galilea, J. Sob-rino a oficjalnymi czynnikami kościelnymi.

Podobne hasła:

Encyklopedia Internautica
Reklama
Reklama
Reklama