fizyka

nauka przyrodnicza badająca podstawowe własności materii izjawiska wniej zachodzące. Przedmiotem zainteresowania f. są zarówno najmniejsze składniki materii, jakimi są cząstki elementarne, jak iukłady potężne: gwiazdy, galaktyki iWszechświat jako całość. F. bada fundamentalne oddziaływania pomiędzy pojedynczymi cząstkami, ale także układy złożone zbardzo dużej liczby oddziałujących cząstek, jakimi są ciecze iciała stałe. Celem f. jest odkrywanie praw rządzących zjawiskami przyrody. Ze względu na metodę badawczą dzieli się na f. t e o r e t y c z n ą if. d o ś w i a d- c z a l n ą. Podstawowymi cechami f. są jej eksperymentalny charakter oraz korzystanie zbardzo zaawansowanych metod matematycznych (ostatnio także komputerowych). Narzędziem badania rzeczywistości stosowanym przez f. doświadczalną jest eksperyment ( doświadczenie fizyczne). Jego celem jest odkrywanie nowych zjawisk przez pomiar wielkości fizycznych, znajdowanie ilościowych związków pomiędzy nimi oraz

objaśnianie tych związków woparciu oznane teorie. W ten sposób gromadzone są szczegółowe ilościowe informacje, dotyczące badanych obiektów oraz formułowane prawa empiryczne będące związkami pomiędzy mierzonymi wielkościami fizycznymi. Dzięki f. doświadczalnej powstają coraz dokładniejsze metody pomiarowe. Ma ona również duży wpływ na współczesne technologie. F. teoretyczna korzystając zwyników eksperymentów tworzy ogólne teorie, które nie tylko wyniki te wytłumaczą, ale także pozwalają przewidzieć zjawiska jeszcze nie odkryte. W ten sposób przyczynia się do rozwoju fizyki doświadczalnej. Fizyczny opis rzeczywistości jest zmatematyzowany. Matematyka jest szczególnym "językiem" fizyki oraz jej narzędziem, dlatego też f. teoretyczna wznacznym stopniu przyczynia się do jej rozwoju. Działy fizyki, które powstawały irozwijały się do końca XIX w., uważa się za tzw. f. k l a s y c z n ą. Duży postęp, jaki nastąpił wf. wXX w., związany jest zpowstaniem dwóch jej ważnych działów:

f. r e l a t y w i s t y c z n e j if. k w a n- t o w e j. Pierwsza pozwoliła objąć badaniami obiekty poruszające się zprędkościami zbliżonymi do granicznej prędkości, jaką jest prędkość światła. Dzięki drugiej fizyka wkroczyła do mikroświata - świata cząsteczek iatomów, cząstek elementarnych ioddziaływań fundamentalnych. Tę część f. nazywamy w s p ó ł c z e- s n ą. F. jest niezbędna winnych naukach przyrodniczych, gdyż daje fundamentalną wiedzę owłasnościach materii oraz tworzy najnowocześniejsze metody badawcze. To jest powodem tworzenia dziedzin interdyscyplinarnych, takich jak: chemia fizyczna, geofizyka, astrofizyka, biofizyka, fizyka medyczna. F. stanowi też fundament wszelkich nauk technicznych.

• fizyk, eksperymenty przeprowadzone...