Reklama

Liga Polska

1. stowarzyszenie społ.-

Reklama

-polit. działające w latach 1848-50 w zaborze prus.; zał. w Berlinie z inicjatywy A. Cieszkowskiego; L.P. miała koordynować pracę organiczną w 3 zaborach, faktycznie objęła działalnością tylko zabór prus.; liczyła 37 tys. czł.; kierowała nią Dyrekcja Gł. na czele z G. Potworowskim; jej celem było popieranie działalności oświat. i gosp. społeczeństwa pol. (wspierano pol. czasopisma, zakładano biblioteki, kasy oszczędności i ochronki wiejskie). 2. tajna organizacja polit. zał. 1887 w Szwajcarii przez Z. Miłkowskiego (T. T. Jeż), L. Michalskiego, M. Hertla, A. Hirszberga, T. Szumskiego; wysunęła program odzyskania niepodległości Pol-

ski o ustroju federalistycznym w granicach z 1772; struktury organizacyjne w kraju budował Z. Balicki, w 1891 zorganizowała w Warszawie obchody 100 rocznicy uchwalenia Konstytucji 3 maja; w 1893 młodzi działacze: R. Dmowski i Z. Balicki przekształcili ją w Ligę Narodową.

Podobne hasła:

Encyklopedia Internautica
Reklama
Reklama
Reklama