Reklama

UNIZM

Reklama

koncepcja artyst. stworzona przez W. Strzemińskiego, który 1928 ogłosił rozprawę Unizm w malarstwie, a 1931 napisał wspólnie z K. Kobro książkę Kompozycja przestrzeni - obliczanie rytmu czasoprzestrzennego; dla poparcia swej teorii Strzemiński stworzył (1930-34) 10 malarskich kompozycji unistycznych, w których dążył do jak największego ujednolicenia powierzchni i natężenia formy; osiągał to przez subtelne zestawienia kolorystyczne, sprowadzone niemal do jednego tonu oraz przez nadanie obrazom jednostajnej faktury; całość pozbawiona jest kontrastów, napięć; miała to być manifestacja formy czystej, pozbawionej podtekstów, sięgająca nieprzekraczalnych już granic abstrakcji; w połowie lat 30. artysta wycofał się z u.; dziś uważa się, że był to prekursorski kierunek w stosunku do poczynań Grupy Zero, przedstawicieli minimal artu, twórczości Y. Kleina.

Podobne hasła:

Encyklopedia Internautica
Reklama
Reklama
Reklama