Reklama

KINO

pojęcie obejmujące sztukę filmową, kinematografia.

Reklama

obiekt przeznaczony do publicznej projekcji filmów, z miejscami siedzącymi oraz kabiną projekcyjną umieszczoną z tyłu za widownią, z której rzutuje się obraz na ekran; k. może znajdować się w budynku bądź na wolnej przestrzeni, mieć charakter objazdowy, szeroki ekran itp.; pierwsze kino o charakterze stałym uruchomiono 1896 w Nowym Orleanie (liczyło 400 miejsc, bilet kosztował 10 centów, w repertuarze znajdowały się następujące pozycje: Taniec Murzyniątek, Scena z karnawału, Jak Irlandczycy rozmawiają o polityce, Cissy Fitzgerald, Zlinczowanie przestępcy); pierwszym k. z pochyłą podłogą, wybudowanym specjalnie dla oglądania filmów było paryskie "Cinema Omnia Pathé" przy bulwarze Montmartre, otwarte 1906; pierwsze k. samochodowe uruchomiono 1933 w Camden k. Nowego Jorku, mieściło 400 samochodów, głos emitowano z głośników, ekran miał 9 •12 m, jako pierwszy wyświetlono film Wife Beware z Adolphem Menjou; z czasem zaczęto mnożyć ilość sal projekcyjnych (multikina), np. "Kinepolis" w Brukseli, otwarte 1988, posiada ich 27.

Podobne hasła:

  • kino, iść do kina, być w...
  • kino, „samochód marki Fiat...
  • KINO, miesięcznik eseistyczno-krytyczny...

Encyklopedia Internautica
Reklama
Reklama
Reklama