program autorski opracowany w 1997 r. następująco określa cele przedmiotu "Wiedza o życiu seksualnym człowieka" w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych: (1) Cele ogólne przedmiotu: a) przekazanie młodzieży wiedzy o seksualności człowieka w perspektywie biologicznej, psychologicznej i społecznej; b) upowszechnianie koncepcji zdrowia seksualnego na podstawie definicji Światowej Organizacji Zdrowia: "zdrowie seksualne jest integracją biologicznych, emocjonalnych, intelektualnych i społecznych aspektów życia seksualnego, ważnych dla pozytywnego rozwoju osobowości, komunikacji i miłości"; c) upowszechnianie modelu trwałego związku opierającego się na miłości, przyjaźni, partnerstwie, równości, wierności, współpracy i współdziałania, a znajdującego optymalny wyraz w małżeństwie i rodzinie; d) dostarczanie informacji na temat planowania rodziny i metod sterowania płodnością, przygotowanie do dojrzałego rodzicielstwa; e) przygotowanie do podejmowania świadomych i odpowiedzialnych decyzji w wyborze partnera życiowego, pełnienie przyszłych ról partnerskich, małżeńskich i rodzinnych; f) przeciwdziałanie chorobom przenoszonym drogą płciową, wykorzystywaniu i przemocy seksualnej, patologii seksualnej i partnerskiej, dyskryminacji i nietolerancji osób zorientowanych homoseksualnie. (2) Cele szczegółowe przedmiotu: a) przekazanie młodzieży wiedzy o fazach rozwoju psychoseksualnego (ze szczególnym uwzględnieniem wieku dojrzewania), celu i sensie seksualności człowieka, identyfikacji i tożsamości płciowej, relacjach uczuciowych i seksualnych między płciami, regulacji zachowań seksualnych między płciami, regulacji zachowań seksualnych, chorobach przenoszonych drogą płciową, metodach sterowania płodnością, patologii seksualnej; b) uświadomienie znaczenia i następstw inicjacji seksualnej; c) poznanie różnic między płciami; d) pomoc w zrozumieniu zasad higieny osobistej; e) poznanie typowych problemów i zagrożeń okresu dojrzewania; f) pomoc w kontroli własnych zachowań seksualnych; g) poznanie miłości i jej zagrożeń; h) przeciwdziałanie kompleksom, lękom i fobiom seksualnym; i) poznanie istoty dojrzałości psychoseksualnej, ról partnerskich. (3) Wskazówki dla realizatora programu: a) realizacja przedmiotu powinna uwzględniać różnice indywidualne, kulturowe i światopoglądowe, a w przypadku tych ostatnich należy podkreślać to, co łączy, a nie to, co dzieli; b) seksualność człowieka powinna być przedstawiana jako pozytywna wartość; c) optymalny poziom uświadomienia seksualnego uzyskuje się dzięki rzetelnej wiedzy dostosowanej do wieku, płci, indywidualności danej osoby; d) należy przeciwdziałać postrzeganiu seksualności jako wartości autonomicznej i wyizolowanej bądź sprowadzanej do poziomu anatomii i fizjologii; e) wynikiem skutecznego realizowania przedmiotu jest umiejętność stworzenia udanego związku i życia seksualnego, dojrzałego rodzicielstwa; f) optymalnym modelem realizacji przedmiotu byłaby współpraca realizatora przedmiotu z rodzicami i specjalistami.
cele wychowania seksualnego w szkole
Miłość i sex