(1) F a z a r o z w o j u p ł o d o w e- g o rozpoczyna się w chwili zapłodnienia. W czasie współżycia miliony plemników przemierzają bardzo długą dla nich drogę w narządach rodnych kobiety; wiele z nich ginie już w pochwie. W końcu tylko jeden dociera do komórki jajowej, aby ją zapłodnić. Chromosomy pochodzące od obojga rodziców uwarunkują wiele cech biologicznych i psychicznych przyszłej osobowości, a nieskończona liczba możliwości sprawia, że każdy człowiek jest osobowością niepowtarzalną. Odrębności płciowe są zdeterminowane już w pierwszych 3 miesiącach życia płodowego i dalszy rozwój psychoseksualny przebiega w kierunku danej płci.
(2) F a z a n a r o d z i n. Przez wiele stuleci okres narodzin utożsamiano z prawidłowościami biologicznymi. Nauka koncentrowała się na ochronie zdrowia matki, prawidłowego czasu przebiegu porodu oraz niejako na "technice" porodowej, dzięki której dziecko mogło urodzić się całe i zdrowe. Dopiero postęp wiedzy pozwolił wniknąć w mechanizmy psychologiczne tej fazy rozwojowej. Badania prowadzone w tym zakresie dowiodły, że płód jest zdolny do przeżywania emocji i odbioru psychicznego bodźców z zewnątrz.
(3) F a z a n i e m o w l ę c a. Okres niemowlęcy - wiążący się z relacją dziecko-matka (inaczej diada matka-dziecko) - jest szczególnie ważny dla harmonijnego rozwoju zdrowej osobowości. Jakkolwiek każda faza rozwojowa jest ważna, to jednak ta jest fundamentalna w formowaniu poczucia bezpieczeństwa, miłości i zdolności nawiązywania więzi uczuciowych w przyszłości. Matka przez bliski kontakt z dzieckiem zarówno fizyczny, jak i psychiczny, jest dla niego oparciem, źródłem pożywienia, swojskości w nieznanym otoczeniu. Takie czynności, jak: karmienie, przewijanie, kołysanie są źródłem przyjemności o dość zróżnicowanym charakterze. Karmienie nie tylko dostarcza pożywienia, ale zbliża do ciała. Kołysanie jest źródłem uspokajającego rytmu, przypominającego rytm bicia serca w okresie płodowym. Te relacje między matką a dzieckiem umożliwiają rozwój zdrowej osobowości.
(6) W c z e s n y o k r e s s z k o l n y. W tym okresie w sferze seksualnej istnieje pozorna "cisza". Jest to jednak złudne spostrzeżenie, cały przebieg rozwoju wiąże się bowiem również m.in. z formowaniem samoświadomości seksualnej i przyszłych ról życiowych. W życiu psychicznym dziecka coraz większe znaczenie zaczyna wywierać homoerotyczne środowisko rówieśnicze (osobnicy tej samej płci). Dzięki kontaktom z tą jednorodną grupą płciową dziecko przyswaja sobie pewne wzorce płciowe, ma świadomość przynależności do własnej płci i narastające poczucie inności drugiej płci (często wyrażane niechęcią wobec niej i dystansem oraz postawą wyższości). Poza grupą rówieśniczą, również duże znaczenie ma osobowość wychowawców. Są oni tzw. osobami znaczącymi, nośnikami pewnych wzorców bycia, tworzywem do identyfikacji i naśladownictwa.
- fazy rozwoju psychoseksualnego i bioseksualnego człowieka, zob. tabela (kolorowa...
- analna faza rozwoju, według psychoanalizy...
- akceleracja, przyspieszenie dojrzewania...