Reklama

MECHANIZM RÓŻNICOWY

rodzaj mechanizmu o dwóch stopniach swobody, zwykle mechanizm typu obiegowego z kołami zębatymi; najczęściej spotykanym m.r. jest przekładnia różnicowa pojazdów kołowych (dyferencjał), której zastosowanie umożliwia zróżnicowanie prędkości obrotowej kół napędowych pojazdu podczas jazdy na zakrętach (koła zewn. i wewn. w stosunku do zakrętu muszą przebyć różną drogę w tym samym czasie); siła napędowa na obu kołach, mimo różnicy ich prędkości jest jednakowa, a zmniejszenie prędkości obrotowej jednego koła jest zawsze równe zwiększeniu prędkości obrotowej drugiego koła (w skrajnym przypadku, gdy jedno koło na śliskiej nawierzchni traci przyczepność - obraca się z podwójną prędkością, a drugie zatrzymuje się).

Reklama

Podobne hasła:

Encyklopedia Internautica
Reklama
Reklama
Reklama