Reklama

BAZYLI WIELKI

(329 lub 330-379)

– Doktor Kościoła, biskup Cezarei. Urodził się w Cezarei (Kapadocja, ob. miasto Kayseri w Turcji). Pochodził z rodziny, z której wywodziło się kilkoro świętych (➞ Grzegorz z Nyssy, ➞ Piotr z Sebasty oraz ➞ Makryna). Jego rodzicami byli św. ➞ Bazyli – retor, prowadzący własną szkołę, oraz św. ➞ Emilia.Kształcił się w Konstantynopolu i Atenach, gdzie poznał św. ➞ Grzegorza z Nazjanzu, z którym współpracował później w Neocezarei, układając wybór pism Orygenesa (Filokalia). Chrzest przyjął ok. 357 i wyruszył do Egiptu, Palestyny, Syrii i Mezopotamii. Po powrocie osiadł w klasztorze opodal Neocezarei, który założył za pieniądze uzyskane ze sprzedaży dóbr zapisanych mu przez ojca. Jest to okres najbardziej twórczy w życiu B.; oprócz antologii, układanej z Grzegorzem, napisał także kilka dzieł oryginalnych (Moralia, Ascetikon – zawierający zarys reguły zakonnej zwanej później bazyliańską). W Konstantynopolu spotykamy go wśród uczestników synodu w roku 360, a dwa lata później był świadkiem śmierci Dioniusa, biskupa Cezarei. Tam też otrzymał święcenia kapłańskie. Nie potrafił jednak porozumieć się z następcą Dioniusa, Euzebiuszem, i wycofał się do swego klasztoru w Neocezarei. W 365 powrócił do Cezarei, stając się tam jedną z najważniejszych postaci w życiu Kościoła, przeciwstawiając się nazbyt ogólnikowym i powierzchownym decyzjom cesarza w kwestiach administracyjnych, a nade wszystko doktrynalnych Kościoła. Był (jak można wywnioskować z licznych świadectw i własnych pism B.) człowiekiem nieprzejednanym w sprawach wiary. Jest to – trzeba pamiętać – okres gwałtownych rozdźwięków w Kościele, których sprawcą jest Ariusz i jego koncepcja dogmatyczna, obejmująca zagadnienie istotności Ducha Św. i pozycji Chrystusa-Logosu wobec Boga Ojca. B. jest tu przeciwnikiem symbolu antytrynitarskiego, którego podpisania domagał się od niego cesarz Walens. Cesarz-arianin odmawiał zaakceptowania Credo w brzmieniu, jakie przyjął Sobór Nicejski (325), stwierdzajacego „współistotność” Syna wobec Ojca i fakt, iż został on „zrodzony”, a nie „stworzony”. „Symbol” (Credo) ariański mówił o „stworzeniu” Syna przez Ojca (tym samym negował Jego boskość). B. odmówił takiego podpisu i cesarz usiłował go złamać, dzieląc kapadocką prowincję kościelną na dwie części: na czele drugiej ustanowił biskupa Antymiusza. Bazyli podzielił w odpowiedzi swoją diecezję, ustanawiając biskupem nowej stolicy w Sazymie Grzegorza z Nazjanzu. Grzegorz odczuwał odtąd głęboki żal do przyjaciela za to, że potraktował go jako figurę w grze polityczno-religijnej z cesarzem. Herezja Ariusza, potępiona przez sobór w Nicei (325), będąca powodem głębokich rozdźwięków w Kościele, nie dawała B. spokoju, toteż próbował zagadnienie to rozstrzygnąć w licznych pismach teologicznych. Niestety, nie był dobrze rozumiany na Zachodzie i upłynęło wiele czasu, zanim papież Damazy zaakceptował jego interpretację. B. nie doczekał chwili, gdy synod w Antiochii uznał jego racje: zmarł 1 stycznia 379 r., ciężko chory i zniechęcony bezskuteczną, jak sądził, walką o czystość doktryny. W pamięci potomnych zachował się głównie jako fundator pięknego hospicjum u bram Cezarei, zwanego Bazyliadą. Wielką wagę posiadają jego pisma, szczególnie listy, odznaczające się wspaniałym artystycznie, a zarazem żarliwym stylem. Jest faktycznym twórcą reguł życia zakonnego na całym chrzescijańskim Wschodzie. Skarga podkreśla z jednej strony wielką moc umysłu B., z drugiej zaś siłę ducha i odwagę biskupa, który nie lękał się przeciwstawiać władzy cesarskiej. Czczony jest B. 2 stycznia wraz ze swym przyjacielem Grzegorzem z Nazjanzu, aczkolwiek na Zachodzie pamiątkę jego imienia przenoszono na 14 czerwca. Relikwie, po ich przeniesieniu wraz z prochami św. Grzegorza z Nazjanzu i św. ➞ Jana Chryzostoma do Konstantynopola, złożono w tamtejszej świątyni, gdzie spoczywały do początku XI wieku, kiedy to dokonano ich translacji do Bruges w Belgii. Relikwia głowy świętego znajduje się w Amalfi koło Neapolu, wenecki kościół S. Giorgio dei Greci posiada zaś relikwię jego ramienia. Kościół Wschodni uznaje go za jednego ze swych najważniejszych świętych.4 Bazyli Wielki

Encyklopedia Internautica
Reklama
Reklama
Reklama