Reklama

GELAZY I

papież (?-496)

– wywodził się z afrykańskiej rodziny rzymskiej, o czym wiemy z jego listów; w młodości przebywał w Rzymie w charakterze sekretarza dwóch papieży: św. ➞ Symplicjusza i św. ➞ Feliksa III; na stolicę Piotrową został powołany po śmierci tego ostatniego (492), obejmując Kościół rzymski w sytuacji bardzo skomplikowanej: zagrażały mu plemiona germańskie zajmujące znaczną część Europy, na ogół zwaśnione ze sobą nawzajem i rywalizujące o łupy. Ich orientacja religijna była chwiejna: nawet jeśli przyjmowały chrześcijaństwo, to raczej sprzyjały *arianizmowi lub stawały po jego stronie (Wizygoci, Ostrogoci, Wandalowie); Italią rządził ostrogocki król Teodoryk – arianin, wrogi stolicy Kościoła (kilkadziesiąt lat później wyda rozkaz zamordowania papieża św. ➞ Jana). Na Wschodzie natomiast Kościół był rozbity na skutek herezji *nestoriańskiej i rozmaitych odmian *monofizytyzmu; cesarz Anastazjusz I był zwolennikiem jednej z nich – *eutychianizmu, dość lekceważąco odnosząc się do pozycji papieża rzymskiego. W tej sytuacji G. okazał się z jednej strony zręcznym dyplomatą, z drugiej zdecydowanym obrońcą doktryny rzymskiej, rangi Stolicy Piotrowej, a także tych stanowisk w kwestiach chrystologicznych, które wyznaczył w 451 roku sobór powszechny w Chalcedonie (potępienie monofizytyzmu, potwierdzenie dwóch natur Chrystusa: boskiej i ludzkiej). W pismach, jakie pozostawił, św. G. jawi się jako wybitny interpretator doktryny, rozważając (w liście do cesarza Anastazjusza I) zakresy władzy świeckiej i duchowej, wewnętrznej i zewnętrznej, papieskiej i cesarskiej; problem ten pojawi się kilka wieków później, za czasów papieża Innocentego III – już w „dojrzałym” średniowieczu. Był św. G. przeciwnikiem *pelagianizmu (prezentował np. w kwestii grzechu pierworodnego stanowisko zbliżone do św. ➞ Augustyna); zaznaczył się także jako reformator prawa kanonicznego w zakresie organizacji Kościoła; ważną część jego dorobku zajmują rozważania dotyczące liturgii. Tak znaczna aktywność papieża w rozmaitych dziedzinach sprawiła, że zaczęto przypisywać mu dzieła stworzone przez innych (np. nie jest on autorem kanonu ksiąg świętych nazywanego Decretum Gelasianum; do znanego pod jego imieniem sakramentarza weszło znacznie więcej tekstów autorów późniejszych niż własnych pism G.). Chociaż św. G. zmarł 19 listopada, Martyrologium rzymskie wymienia go 21 listopada.

Encyklopedia Internautica
Reklama
Reklama
Reklama