Reklama

ŁUCJA

(?-ok. 304)

– pochodziła ze znakomitej rodziny zamieszkałej w Syrakuzach (Sycylia). Legenda z VI wieku mówi, że w młodości odbyła pielgrzymkę do grobu św. ➞ Agaty, aby uprosić zdrowie dla swej matki, która od dłuższego czasu cierpiała na częste krwotoki. Modlitwa Ł. została wysłuchana, a ponadto ukazała się jej św. Agata, która przepowiedziała dziewczynie rychłą męczeńską śmierć. Po powrocie do domu Ł. zrezygnowała z zaplanowanego już małżeństwa i złożyła ślub dziewictwa. Następnie rozdzieliła swój majątek pomiędzy ubogich. Zawiedziony i urażony w swej dumie narzeczony oskarżył ją o wyznawanie wiary chrześcijańskiej, a były to czasy wznieconego przez cesarza Dioklecjana prześladowania wyznawców Chrystusa. Groźby i tortury nie zdołały skłonić jej do wyrzeczenia się wiary. Zginęła, ścięta mieczem, 13 grudnia i wtedy też Kościół ją wspomina. Relikwie Ł. mają niezmiernie burzliwą historię. W 718 roku ciało świętej przewieziono z Syrakuz do Corfino w Abruzzach, z polecenia bowiem cesarza Leona III Izauryjczyka na Sycylii rozpoczęto niszczenie wizerunków świętych i relikwiarzy (obrazoburstwo). Po jakimś czasie powróciły na pierwotne miejsce. W 1038 roku znalazły się w Konstantynopolu, skąd w 1204 roku krzyżowcy przewieźli je do Wenecji i umieścili w kościele św. Jerzego. W 1313 roku wystawiono świętej osobną świątynię i tam złożono jej szczątki. W roku 1860, w trakcie przebudowy układu komunikacyjnego Wenecji, kościół zburzono i relikwie Ł. przeniesiono do kościoła św. Jeremiasza, gdzie spoczywały do 1981 roku, póki ich nie ukradli w październiku 1981 roku nieznani dotąd sprawcy. W sumie niewiele wiemy na temat jej życia, które oplotły liczne legendy (m.in. o bohaterskim zachowaniu w trakcie tortur; o tym, jak miała zostać odesłana do domu publicznego, ale nikt nie potrafił ruszyć jej z miejsca – nawet parą wołów; o jej sporze z sędzią, w czasie którego wygłosiła wspaniałą apologię swej wiary). Legendarne wątki do tego stopnia przesłoniły fakty, że zamyślano nawet usunąć Ł. z oficjalnego rejestru świętych. W 1894 roku w Syrakuzach odkryto jednak grecką inskrypcję, świadczącą, że grób Ł. był autentyczny. W VI w. w Syrakuzach istniał klasztor pod wezwaniem św. Ł., o czym wspomina papież św. ➞ Grzegorz I Wielki. W Rzymie pierwszy kościół ku czci Ł. powstał także w VI w.; z tego też stulecia pochodzą mozaiki w Rawennie, wyobrażające świętą. Najczęściej przedstawia się ją w stroju rzymskiej niewiasty, z palmą męczeństwa w ręku i z płaskim naczyniem, na którym spoczywa para oczu ludzkich. Legenda mówi, że Ł. miała niezwykle piękne oczy i by nie budzić zachwytu mężczyzn, kazała je sobie wyłupić, stąd w średniowieczu, które bardzo spopularyzowało imię świętej, uczyniono z niej patronkę chorych na oczy. Ł. należy do najpopularniejszych świętych, a jej imię zostało wcześnie włączone do modlitw mszalnych (VI/VII w.). Odzwierciedleniem kultu jest chociażby Boska Komedia Dantego, w której autor umieścił świętą w wysokich rejonach swego Raju (Pieśń 32,136). Modlił się zresztą do niej, prosząc o wzmocnienie wzroku. Jest zatem Ł. świętą związaną ze światłem, stąd też charakter obrzędów związanych z dniem jej wspomnienia – 13 grudnia, czyli okresem, gdy noce stają się najdłuższe („Na św. Łucę noc się z dniem tłucze”, „Święta Łuca dnia przyrzuca”). Zwyczaje te zresztą są najpopularniejsze w krajach Północy (Szwecja, Dania): procesja dziewcząt niosących zapalone świece wychodzi z kościoła, prowadząc jedną z nich, ubraną na biało i przystrojoną w świetlistą koronę. Dziewczęta obchodzą domy, gdzie otrzymują drobne upominki. Ł. pojawia się na wielu obrazach – głównie XV-wiecznych. W Polsce kult św. Ł. jest raczej słaby (imię to wymawiano jako Łuca lub Łucza); jako oboczną formę jej imienia uważa się imię Lucyna, choć można również uważać, że jest to zniekształcona forma imienia Lucjusz.118 Św. Łucja przed sędzią, Lorenzo Lotto, 1532 r.

Encyklopedia Internautica
Reklama
Reklama
Reklama