Reklama

STATEK WODNY

Reklama

urządzenie pływające przeznaczone do poruszania się po wodzie, pod wodą lub nad jej powierzchnią; kadłub s.w. zapewnia pływalność, a pędnik - ruch; rozróżnia się s.w. handlowe (liniowce, trampy), pasażerskie, do przewozu ładunków sypkich (drobnicowce, masowce), płynnych (zbiornikowce) i specjalnych (kontenerowce, chłodniowce, promy), do rybołówstwa lub eksploatacji innych bogactw wód i dna (kutry, trawlery, przetwórnie, statki wiertnicze), techniczne i specjalne (holowniki, lodołamacze, pożarnicze, latarniowce, pogłębiarki, naukowo-badawcze), sportowo-turyst. (jachty) oraz okręty (marynarki wojennej, ochrony granic i policji); ze względu na posiadany napęd można wyróżnić: wiosłowce, żaglowiosłowce, żaglowce, parowce (napędzane turbinami parowymi), motorowce (silnikami spalinowymi); historia s.w. sięga epoki kamienia; w staroż. Egipcie z pierwotnych łodzi trzcinowych (ok. 3300 p.n.e.) pływających po Nilu powstały statki drewniane (cedrowe) z wiosłami (galery) i żaglami, a z nich ok. 600 lat później żaglowce morskie; od XII w. p.n.e. na morzach dominuje Fenicja, która przejęła dziedzictwo morskie Kreteńczyków i Achajów; budowano statki ze stępką i wręgami, także okręty wojenne z taranem; przejęto i rozwinięto podstawy nawigacji; ok. 600 roku p.n.e. Fenicjanie opłynęli całą Afrykę; w Europie dominacja statków żaglowych przypada na XV-XIX w n.e., potem ich rolę przejęły parowce (kołowce i bocznokołowce) o stalowych kadłubach z grodziami wodoszczelnymi; w pocz. XX w. zastosowano silnik spalinowy, a 1954 napęd atomowy (okręt podwodny "Nautilus").

Tabele:

ZBIORNIKOWIEC, JOUFFROY D'ABBANS, PROM, STER, DOK, KAPITAN, TONAŻ, DEK, ZĘZA, JUNGA

Podobne hasła:

Encyklopedia Internautica
Reklama
Reklama
Reklama