zwodowany 1936 w Clydebank największy wówczas pasażerski statek świata należący do Linii Cunarda; liczył 311 m dł., mógł zabrać 2139 pasażerów, posiadał 232 windy; wyporność 82 535 ton; trasę Liverpool-Boston pokonywał w 3 dni i 23 godziny (zdobywczyni Błękitnej Wstęgi Atlantyku); 1940 zarekwirowana i przekształcona w statek transportujący żołnierzy, po wojnie przywrócona do podróży transatlantyckich, 1967 zakupiona przez miasto Long Beach w Kalifornii, przekształcona w hotel i turystyczną atrakcję; XI 2003 zwodowano jej następczynię "QUEEN MARY 2", wybudowaną w Saint-Nazaire, najw. statek pasażerski świata; dł. 345 m, wys. 72 m, wyporność 150 000 BRT, prędkość do 30 węzłów (ok. 55 km/godz.); posiada 2620 miejsc pasażerskich, na 15 pokładach znajduje się kilkanaście restauracji, sieć sklepów i butików, 4 baseny kąpielowe, sala kinowa i teatralna na tysiąc osób, kasyno, planetarium, biblioteka itp.; własność Linii Cunarda; pierwszy rejs na trasie Southapton (płd. Anglia) - Fort Lauderdale (na Florydzie) odbyła w styczniu 2004.
"QUEEN MARY"
Urządzenia techniczne