Reklama

METALOWE KONSTRUKCJE

Reklama

użycie metalu jako materiału konstrukcyjnego było przedmiotem rozważań teoretycznych od pocz. XVII w.; w praktyce m.k. zastosowano dopiero pod koniec XVIII w. Pierwszy most żelazny (z prefabrykowanych odlewów żeliwnych) powstał 1779 w Anglii na rz. Severn (projekt A. Derby, J. Wilkinson, T. Pritchard), pierwszy raz żeliwne słupy zastosowano 1785 w przędzalni w Claver (Anglia); wzorem naśladowanym w Anglii i Europie była przędzalnia bawełny w Salford projektu J. Watta (wynalazcy maszyny parowej) i M. Boultona, siedmiopiętrowa, z żeliwnymi kolumnami i dźwigarami (1802); w 2. połowie XIX w. zaczęto w konstrukcji budowli stosować stal, znacznie lżejszą od żeliwa (wieża Eiffla i nie istniejąca już Hala Maszyn w Paryżu); do rozwoju k.m. przyczynił się rozwój kolei, powstawały liczne dworce kolejowe o nowoczesnych i śmiałych konstrukcjach stalowych (Paddington, King's Cross w Londynie, Orsay, Dworzec Zachodni w Paryżu); od końca XIX w. żywiołowy rozwój konstrukcji stalowych stosowanych w budownictwie wysokim miał miejsce w USA, początkowo gł. w Chicago; pierwszy budynek o 11 kondygnacjach wzniósł 1883-85 W. Le Baron Jenney (Insurance Building); do dziś konstrukcje stalowe są stosowane w wielu krajach na równi z żelbetowymi; od połowy XX w. używa się też aluminium w konstrukcjach lekkich niewielkich obiektów (pawilony, małe obiekty handlowe, zadaszenia).

Podobne hasła:

Encyklopedia Internautica
Reklama
Reklama
Reklama