TGV
(dosł. pociąg dużej prędkości) francuskie (państwowe) linie kolejowe, na których pociągi osiągają prędkość 300-500 km/godz. (3 IV 2007 osiągnął szybkość 574,8 km na trasie między Paryżem a Strasburgiem); 1976 wszczęto ich budowę, 1983 oddano pierwszą stałą linię na trasie Paryż-Lyon; pierwszeństwo budowy tego rodzaju linii należy jednak do Japonii, gdzie 1964 w związku z olimpiadą w Tokio uruchomiono pierwszą tego typu trakcję pn. Shinkansen; popularność zyskały jednak linie TGV; 1989 oddano drugą linię TGV Atlantique Paryż-Le Mans, gdzie padł niepobity dotąd świat. rekord szybkości (18 V 1990 skrócony do 5 wagonów pociąg osiągnął na 167 kilometrze trasy prędkość 515,5 km/godz.); 1994 oddano linię Paryż-Calais, biegnącą dalej pod Kanałem La Manche do Londynu (ale na terenie W. Brytanii już w zwykłym tempie), 2001 linię Paryż-Marsylia (podróż Calais-Marsylia przez Paryż, z prędkością 317 km/godz., trwa 3 godz. 29 minut); w budowie linie Paryż-Strasburg, Lyon-Turyn, Paryż-Barcelona (przez Pireneje); koszt transportu kolejowego na tak długich trasach jest 10 razy niższy od drogowego; w końcu lat 90. wszystkie rozwinięte kraje Zachodu wszczęły wielkie inwestycje kolejowe: Niemcy przeznaczyły na ten cel 37 mld euro, Hiszpania 28 mld, USA tylko w roku 2002 - 6,7 mld dol., zaś W. Brytania (po nieudanej prywatyzacji kolei) aż 60 mld funtów na najbliższe 10 lat; TGV testowane są też w Korei Płd., na 2005 rok w Chinach planowane jest przystąpienie do budowy szybkiej linii kol. na trasie Pekin-Kanton (2889 km) przez Szanghaj i dalej do Hongkongu; w najnowszej wersji składów "jumbo", które wejdą do eksploatacji 2005, pojedynczy pociąg będzie zabierał do 1200 pasażerów, tworząc poważną konkurencję także dla lotnictwa pasażerskiego; w Polsce rekord szybkości pociągu ustanowiony został 1994 na Centralnej Magistrali Kolejowej (CKM) i wynosi 250,1 km/godz.
- pociąg TGV, (franc. Train grande...