(franc. galitaire - dążący do równouprawnienia)
koncepcja społ.-polit. podkreślająca, iż podstawą sprawiedliwego ustroju społ. jest równość praw
i warunków życia wszystkich ludzi oraz dążenie do zrównania wszystkich członków społ. U podstaw e. leży przekonanie, że wszyscy ludzie są równi z natury, a fakt ten ma uzasadnienie w racjach moralnych i w poczuciu sprawiedliwości. Idee e. były istotną częścią wszystkich utopijnych koncepcji ( utopia), zawierających obraz ustroju społ.-polit. opartego na bezwzględnej równości społ.
i majątkowej oraz władzy ludu. E. był jednym z naczelnych haseł rewolucji franc. (1789). Na przełomie XVIII i XIX w. e. znalazł również swój wyraz w poglądach przedstawicieli socjalizmu utopijnego. Idee e. odżyły wraz z rozwojem ruchu robot. pod koniec XIX w. Najsilniej kwes-tie e. akcentowane były w doktrynie marksizmu-leninizmu, anarchizmu, różnych nurtach socjalizmu. Podstawą sprawiedliwego ustroju miała stać się społ. własność środków produkcji i równy, mierzony potrzebami podział dóbr. Obecnie e. rozumiany jest jako równość szans (np. powszechny dostęp do oświaty, minimalne wynagrodzenie) i równość wszystkich obywateli wobec prawa, bez względu na pochodzenie społ. i różnice etniczne, rasowe, rel., płci itp. Wątki myśli egalitarnej nadal wyraźnie są zaznaczone w programach polit. ruchów lewicowych, np. w niektórych odłamach Nowej Lewicy czy maoizmie.
- EGALITARYZM, pogląd społeczno-polityczny...
- goszyzm, termin oznaczający skrajnie...
- równość, w myśli społ.-polit.(...)