Reklama

interes polityczny

świadome dążenie jednostek lub grup społ. do osiągnięcia tego, co pożądane i co ma przynieść wymierne zadowolenie czy korzyści, chęć osiągnięcia tego inspiruje aktywność polit. Mogą to być pragnienia zarówno

Reklama

o charakterze ekon. czy finansowym, jak i związane z takimi wartościami, jak np. wolność, równość społ., sprawiedliwość itp. Dążenia te przybierają postać zinstytucjonalizowaną. Są przedstawiane np. na forum Sejmu przez wyspecjalizowane w tym zakresie partie polit., związki zawodowe, stowarzyszenia czy organizacje społ., ich celem bowiem jest wyrażanie i reprezentowanie i.p. poszczególnych grup społ. (np. górników, rolników, nauczycieli). Najskuteczniej i.p. mogą artykułować partie polit., których działalność znajduje bezpośrednie przełożenie na różnych etapach procesu rządzenia, np. w przedstawianiu projektów ustaw i ich akceptacji czy też kierowaniu pracą komisji sejmowych lub poszczególnych resortów administracji (np. ministerstw).

Podobne hasła:

Encyklopedia Internautica
Reklama
Reklama
Reklama