Reklama

ruch społeczno-polityczny

działanie grupy społ. zmierzające do wprowadzenia określonych zmian w życiu społ.

Reklama

i polit. R.s.p od partii politycznej odróżnia luźna struktura organizacyjna

i brak sformalizowanego członkostwa. Celem r.s.p. może być m.in. spowodowanie zmian w zachowaniach i postawach społ. czy systemie wartości poszczególnych ludzi; dążenie do realizacji określonych interesów społ.-polit.; chęć podniesienia własnego prestiżu; propagowanie odmiennej wizji rozwoju społ.-polit.; wywieranie nacisku na władze. Taki charakter mają np. ruchy: obrońców pokoju, obrony praw człowieka i obywatela, ekologiczne, na rzecz przeciwdziałania narkomanii, na rzecz dopuszczalności aborcji i antyaborcyjne. R.s.p. to także ogół działań podejmowanych w ramach określonych grup społ., np. ruch związkowy, robotniczy, studencki. R.s.p. można podzielić ze względu na głoszone idee (np. ruch liberalno-burżuazyjny, ruch socjalistyczny czy socjaldemokratyczny) lub ze względu na stosunek do istniejącego ustroju polit (np. zachowawcze - dążą do zachowania istniejącego ustroju; reformatorskie - celem ich jest przeprowadzenie ewolucyjnych zmian ustrojowych; rewolucyjne - zmierzają do obalenia ustroju; reakcyjne - obecny porządek społ.-polit. chcą zastąpić poprzednim).

Podobne hasła:

Encyklopedia Internautica
Reklama
Reklama
Reklama