Reklama

kultura polityczna

system postaw, wartości i wzorów zachowań leżących u podstaw działania różnych uczestników życia polit. K.p. reguluje wzajemne stosunki między rządzonymi i rządzącymi. Na tak rozumianą k.p. składają się cztery podst. elementy: 1) poznawczy - wyrażający stopień zainteresowania polityką oraz wiedzą o wydarzeniach i faktach z nią związanych; 2) oceniający - obejmujący sądy wartościujące i ocenę zjawisk polit.; 3) emocjonalny - wyrażający przeżycia i sposób ich uzewnętrzniania wobec zjawisk i wartości polit. znaczących; 4) normatywny - zawierający reguły i wzorce zachowań dot. relacji między podmiotami polityki. Współtwórcą pojęcia k.p. jest amerykański politolog G. Almond, który wraz z S. Verbą sformułowali trzy typy k.p.: zaściankową - charakteryzuje ją małe zainteresowanie zagadnieniami polit.; poddańczą - jej uczestnicy mają wprawdzie wiedzę

Reklama

o istnieniu władzy centralnej, ale z różnych względów (np. wiedza, osobowość) nie angażują się w działalność polit.; uczestnicząca - obywatele dążą do uzyskania pełnej wiedzy o życiu polit. i pragną w nim aktywnie uczestniczyć. Ten ostatni typ k.p. jest odpowiedni dla demokr. systemów władzy. Obecny stan badań wskazuje, że powyższe trzy typy k.p. mają charakter wyłącznie modelowy, natomiast we współcz. społeczeństwach występuje k.p. typu mieszanego.

Podobne hasła:

Encyklopedia Internautica
Reklama
Reklama
Reklama