Reklama

multikulturalizm

zjawisko socjologiczno-kulturowe, w krajach zamieszkiwanych przez różne etnicznie, rel., kulturowo grupy ludności; nurt badań nad społ. wielokulturowymi, akcentujący równorzędność kultur. M. nabierał znaczenia w miarę nasilania się ruchów migracyjnych, napływu do Europy przedstawicieli odmiennych kult., rel. i ich stałego zamieszkiwania w krajach takich np., jak Niemcy, Francja, W. Brytania. W ten sposób Europejczycy znaleźli się w podobnej sytuacji co np. mieszkańcy Stanów Zjedn. Następuje proces przenikania się, ale i pluralizmu kultur, oddziaływują one wzajemnie na siebie w wielu płaszczyznach, ale i chronią swą odrębność. Trwa wzajemne wzbogacanie się, ale i rodzą się nastroje ksenofobii, niepokoju o spójność dotychczas jednolitych kulturowo państw. W USA zauważa się nowe tendencje - odchodzenia

Reklama

od tradycji "stawania się Amerykaninem", rozpływania w "amerykańskości", ("melting pot" - tygiel, w którym roztapiają się różnice) na rzecz zachowywania odrębności, co jest wzmacniane przez masowy napływ ludności nieeuropejskiej. Otwarte pozostaje pytanie, czy rezultatem tych procesów zachodzących także od lat 70. w Europie, szczególnie na obszarze Unii Europejskiej będzie powstanie "trzeciej kultury", koegzystencja kultur czy ich konfliktogenność.

Podobne hasła:

Encyklopedia Internautica
Reklama
Reklama
Reklama