Reklama

negocjacje

(łac. negotiatio - zajmowanie się handlem)

porozumiewanie się stron przez wyjaśnianie i przedstawianie poglądów w spornych kwestiach w celu uzgodnienia wspólnego stanowiska. Rezultatem n. powinna być wspólna decyzja zadowalająca uczestników n. Ze względu na zachowania stron i styl wyróżnia się dwa podstawowe typy n.:

Reklama

1) pozycyjne - strony nastawione są na rywalizację i odniesienie zwycięstwa, nie są skłonne do ustępstw, za wszelką cenę bronią swoich interesów, stawiają wygórowane zadania, posługują się groźbą i manifestacją, każda ze stron stara się osiągnąć sukces kosztem drugiej; 2) rzeczowe - wzajemne dostrzeganie różnych aspektów prowadzonych rozmów i takie układanie ostatecznego porozumienia, aby przynosiła korzyści wszystkim zainteresowanym. Preferowane metody to: perswazja, rzeczowa argumentacja, wspólna analiza różnych wariantów rozwiązania problemu, pozwala to stopniowo osiągnąć consensus, co w konsekwencji umożliwia polubowne zawarcie umowy. W polityce międzynar. n. określa się mianem rokowań, które są rozmowami dyplomatycznymi mającymi na celu osiągnięcie porozumienia między państwami, mogą one dot. spraw gosp., uzgodnień

w zakresie wspólnie prowadzonej polityki, załatwiania sporów między nimi lub problemów rozbrojeniowych ( rokowania rozbrojeniowe).

Podobne hasła:

Encyklopedia Internautica
Reklama
Reklama
Reklama