Reklama

polityka zagraniczna RP

sformułowana po przemianach polit. 1989, określa ją polska racja stanu. Podst. cele p.z.

Reklama

w latach 90. pozostawały niezmienne mimo zmian polit. w parlamencie i rządzie. Są to: dążenie do członkostwa w NATO oraz Unii Europejskiej; współtworzenie stabilnego systemu bezpieczeństwa eur. opartego na współdziałaniu NATO, UZE, OBWE oraz ONZ; utrzymywanie dobrosąsiedzkich stosunków z państwami regionu, działanie na rzecz współpracy regionalnej; zrównoważona polityka wobec Zachodu i Wschodu; popieranie procesów rozbrojeniowych; ochrona tożsamości nar. i dziedzictwa kult.; rozwinięte kontakty

z Polonią. Cele te były konsekwentnie realizowane przez kolejnych min. spraw zagr.: K. Skubiszewskiego, A. Olechowskiego, W. Bartoszewskiego, D. Rosatiego, B. Geremka, czego efektem stało się m.in. pełne uregulowanie, polit. i prawne, stosunków ze wszystkimi sąsiadami Polski, członkostwo we wszystkich organizacjach regionalnych oraz NATO, doprowadzenie do etapu negocjacji pełnego członkostwa w Unii Europejskiej; dobre, oparte na wiarygodności partnerów stosunki z większością państw w Europie i świecie.

Podobne hasła:

Encyklopedia Internautica
Reklama
Reklama
Reklama