Reklama

subkultura

(łac. sub - pod + cultura - uprawa, kształcenie)

podkultura, pojęcie odnoszone najczęściej do zjawisk składających się na kult. młodzieżową; jej specyficznymi cechami są: spontaniczność, opozycyjność w stosunku do "kultury dorosłych", zanegowanie kultury dominującej w społeczeństwie, odrzucenie wartości dorosłych, stworzenie własnych wzorów zachowań, podkreślanie odrębności poprzez język (żargon) i charakterystyczny wygląd. Kult. młodzieżowa ukształtowała się po II wojnie świat. z takimi jej przejawami jak muzyka rockowa, moda młodzieżowa, nowy typ niepokornego idola (np.

Reklama

J. Dean). Najbardziej znane s. to: rockersi, hippisi (lata 60), skinheadzi, punki (lata 70); w Polsce gitowcy, depeszowcy, szalikowcy (lata 80). Uważa się, że s. jest wstępną fazą procesu, którego wynikiem jest kult. alternatywna. Zob. też kontrkultura.

Podobne hasła:

Encyklopedia Internautica
Reklama
Reklama
Reklama