Reklama

wartość

1. w filozofii, termin oznaczający to wszystko co jest cenne, godne pożądania, co stanowi cel ludzkich pragnień. Subiektywnie - w. jest wszystko to, co zaspokaja, pośrednio lub bezpośrednio indywidualne potrzeby jednostki. W. może być przedmiot (np. dom, majątek) lub zjawisko (np. ideologii, przyjaźni, miłości), ma ona tym większe znaczenie im bardziej jej pragniemy. Obiektywnie - cechę w. ma każdy przedmiot lub zjawisko niezależnie od jego subiektywnej (indywidualnej) oceny przez określoną jednostkę (podmiot). W znaczeniu moralnym w. jest to, co dostarcza wzorów każdemu ludzkiemu postępowaniu. W. pozostają

Reklama

w ścisłym związku ze społeczeństwem i jego kulturą, w ramach której system w., kryteria oraz ich hierarchia nabierają cech obiektywnych, tj. zyskują walor powszechnie uznawany w danej zbiorowości. Problemem w. zajmuje się aksjologia; 2. w ekonomii - ucieleśniony

w usłudze dobru lub innej rzeczy (np. płaca) nakład pracy konieczny do jej wykonania lub zdobycia. Najczęściej wyrażona w pieniądzu jako ogólnie przyjętym mierniku lub w innym dobru lub usłudze (mówimy wtedy o wartości wymiennej).

Podobne hasła:

Encyklopedia Internautica
Reklama
Reklama
Reklama