Reklama

WARTOŚĆ

najogólniej to, co cenne, lub to, dzięki czemu coś jest cenne i godne pożądania; w filozofii w. jako najogólniejsze pojęcie aksjologiczne jest często używana zamiennie z terminem dobro i w najszerszym znaczeniu oznacza wszystko to, co jako cenne, stanowi jakiś cel ludzkich dążeń, jest godne pożądania, stanowi przedmiot obowiązków, kryterium zachowań, treść kanonów estetycznych; tak rozumianymi w. zajmuje się aksjologia, w której zasadnicza linia podziału stanowisk w sprawie w. przebiega pomiędzy tymi, którzy uważają w. za cechę przysługującą danemu przedmiotowi (stanowi rzeczy, osobie, zjawisku) i tymi, którzy traktują w. jedynie jako cechy nadawane przedmiotowi przez podmiot, dzięki czemu ujawniają się jego postawy emocjonalne i wolicjonalne (relatywizm aksjologiczny). W filozofii współcz. (R. Ingarden, M. Scheler) wskazuje się na odmienność sposobu istnienia w. względem bytu realnego; w. jako istniejąca idealnie lub czysto intencjonalnie domaga się zaistnienia swojego odpowiednika w sferze realnej. Problematyka sposobu istnienia w. związana jest z zagadnieniem typów w. i związków między nimi (hierarchii); w tym kontekście mówi się często o tzw. w. absolutnych (gł. prawda, dobro i piękno) i innych (utylitarnych, duchowych, witalnych, hedonicznych). W logice w. logiczna to prawdziwość lub fałszywość wyrażeń zdaniowych.

Reklama

Powiązane hasła:

BURIDAN Jean, BROCH Hermann, WEBER, WARTOŚCIOWANIE, AKSJOLOGIA, SNOBIZM, ANTROPOLOGIA KULTUROWA, NIHILIZM, UŻYTECZNOŚĆ, NIHILIŚCI

Podobne hasła:

Encyklopedia Internautica
Reklama
Reklama
Reklama