(graf prosty, graph)
matematyczny model zbioru danych i powiazan miedzy nimi. G. jest para (V, E), w której V jest zbiorem w i e r z c h o l k ó w (vertices), a E jest zbiorem k r a w e d z i (edges), czyli symetrycznych polaczen miedzy wierzcholkami. Zbiór krawedzi jest zatem zbiorem dwuelementowych podzbiorów zbioru wierzcholków. Na rysunku g. przedstawia sie jako uklad punktów polaczonych odcinkami krzywych. Powiazania miedzy wierzcholkami grafu moga byc symetryczne lub skierowane. W zwiazku z tym rozróznia sie g r a f s y m e t r y c z n y (symmetrical graph), inaczej g r a f n i e s k i e r o w a n y (undirected graph), nazywany po prostu g r a- f e m, i g r a f s k i e r o w a n y (directed graph), czyli digraf. W zastosowaniach rozpatruje sie grafy o skonczonej liczbie wierzcholków, czyli g r a f y s k o n c z o- n e. Grafy znajduja wszechstronne zastosowania w informatyce do reprezentowania i przetwarzania danych oraz do modelowania obiektów rzeczywistych, np. ukladów komunikacyjnych w miastach, sieci polaczen telefonicznych, ukladów elektronicznych, algorytmów itd. Badaniem wlasciwosci g. zajmuje sie t e o r i a g r a f ó w (graph theory), dziedzina matematyki mocno powiazana z informatyka.