Reklama

hierarchia klas

(hierarchia typów, class hierarchy, type hierarchy)

paradygmat projektowania i programowania obiektowego nakazujacy dostrzeganie w opracowywanej informatycznie rzeczywistosci hierarchicznej zaleznosci typów. Na przyklad, podchodzac do obiektowego rozpatrywania koncepcji zegara, najogólniej biorac, zegar mozna potraktowac jako uklad wskazówki i osi czasu z operacja ( metoda) jednokierunkowego przesuwania wskazówki wzdluz osi. Wychodzac od tego ukladu ( typu), nazywanego k l a s a b a z o- w a lub k l a s a p o d s t a w o w a (base class), mozna rozwazyc zegar z dwiema wskazówkami (godzinowa i minutowa). To nowe spojrzenie na zegar nie neguje uzytecznosci jego pierwotnego potraktowania, nadal wskazania jednej i drugiej wskazówki mozna otrzymac z odpowiedniego przeliczenia polozenia wskazówki zegara podstawowego. Pojawia sie zatem nowy typ danych: zegar z dwiema wskazówkami i operacjami uaktualniania ich polozenia (metodami). Ów typ jest k l a s a p o c h o d n a (derived class) w stosunku do klasy bazowej lub p o d k l a s a (subclass), dziedziczy bowiem tresc klasy bazowej (wskazówke na osi czasu). Klase, z której jest wywodzona klasa pochodna, nazywa sie n a d k l a s a, k l a s a n a d r z e d- n a lub s u p e r k l a s a (superclass). Postepujac dalej w podobny sposób, mozna zdefiniowac zegar z sekundnikiem (sekundnik bedzie nowym elementem klasy pochodnej w stosunku do klasy okreslajacej zegary z dwiema wskazówkami). Potem mozna dodac do naszej koncepcji zegara kalendarz, kalkulator i lacze z siecia Internet; za kazdym razem projekt wzbogaca sie o kolejna klase pochodna albo o alternatywne klasy pochodne. Powstaje drzewo zaleznosci klas, czyli h.k. Zob. tez komponowanie obiektów, dziedziczenie interfejsu.

Reklama

Podobne hasła:

Encyklopedia Internautica
Reklama
Reklama
Reklama