Reklama

Internet

(siec Internet, Internet)

ogólnoswiatowy zbiór wzajemnie polaczonych sieci lokalnych i rozleglych. Za date powstania sieci I. przyjmuje sie rok 1983, choc juz w 1980 r. siec liczyla okolo 100 komputerów. I. powstal w ramach amerykanskich obronnych planów zapasowego systemu lacznosci. Oprogramowanie sieci I. wywodzi sie z sieci ARPANET. Podstawowym zalozeniem projektu I. byla jego skalowalnosc, co w calosci sie sprawdzilo: w 1990 r. I. liczyl 100 000 komputerów, w 1993 r. przekroczyl milion, w 1997 r. I. liczyl przeszlo 40 mln komputerów, a w 2000 r. liczba polaczonych komputerów przekroczyla 200 mln. W 1999 r. szacowano, ze liczba uzytkowników Sieci podwaja sie w ciagu kwartalu. Siec I. zaowocowala gama uslug, takich jak poczta elektroniczna, listy dyskusyjne lub stronice WWW. Jej wplyw na przeobrazanie systemów lacznosci, handlu, wspólpracy naukowej, dzialan oswiatowych jest ogromny. Siec I. rodzi wiele wyzwan natury spolecznej. O dominacje w I. walcza nie tylko firmy, lecz takze politycy, moralisci i koscioly. Na razie I. skutecznie opiera sie próbom jakichkolwiek podporzadkowan i nie bez przyczyny jest nazywany najbardziej demokratycznym forum swiata. Zagladanie na ekran w celu sprawdzenia temperatury tuz za oknem znamionuje przemiany i mozliwosci, jakie niesie siec I. Zob. tez sieci komercyjne, ISOC, NASK, portal, wyszukiwarka.

Reklama

Podobne hasła:

Encyklopedia Internautica
Reklama
Reklama
Reklama