rozrywkowe zastosowania komputerów oraz rozwój i dostepnosc globalnej informacji w sieci Internet wnosza nowe (i prawdopodobnie nieodwracalne) wyzwania dla procesu wychowawczego. Uczestnicy dyskusji o wplywie komputerów na wychowanie polaryzuja stanowiska: jedni uwazaja, ze komputery, a zwlaszcza gry komputerowe, przyczyniaja sie do wzrostu agresji i zachowan patologicznych, inni upatruja fiasko metod wychowawczych w ich niedostosowaniu do zmieniajacego sie swiata. Brak zwiazku miedzy grami komputerowymi a wzrostem agresywnych zachowan mlodziezy zostal dowiedziony przez psychologów. (Autor tego slownika wychowal sie na zbiorze "Polskich basni ludowych", w których roilo sie od krwiozerczych strzyg i upiorów, a ciecie pila na pól bylo tylko jedna z mozliwosci). Niewatpliwe poszerzenie kanalów informacyjnych (których zablokowanie konwencjonalnymi metodami cenzury staje sie coraz trudniejsze) zmusza do przemyslen nad o t w a r t y m m o d e l e m w y c h o w a n i a, w którym sukces wychowawczy zalezy nie tyle od blokady informacyjnej utrzymywanej za wszelka cene, co od umiejetnosci podjecia dyskursu wychowawczego z odbiorcami informacji. Wymaga to poswiecania znacznej ilosci czasu zwlaszcza dzieciom i mlodziezy do lat 9-12. Po przekroczeniu tego wieku wspólczesny mlody czlowiek jest juz uksztaltowany informacyjnie i pózniejsze zabiegi wychowawcze moze odbierac jako próby zafalszowania obrazu swiata. Problem wychowania w dobie powszechnego dostepu do informacji polega w mniejszym stopniu na jej selekcji i blokowaniu, w wiekszym zas na zdolnosci i gotowosci do jej ustawicznego komentowania, do czego rodzicom i nauczycielom potrzebne sa czas i wola. Zob. tez komputery a tolerancja, przestepstwa komputerowe, seks i komputery.
- seks i komputery, na podobienstwo innych...
- komputery a tolerancja, eksplozja informacyjna...
- Arena, jeden z nowszych portali...