(myszka, mouse)
wejsciowe urzadzenie zewnetrzne pomyslu Engelberta C. Douglasa (Stanford Research Center), o mechanicznej lub optycznej zasadzie dzialania ( mysz optyczna), sluzace do wskazywania elementów interfejsu graficznego na ekranie, ich przemieszczania, zakreslania konturów, wypelniania obszarów w programach graficznych i wielu innych, róznorodnych czynnosci. Poslugiwanie sie m. polega na przesuwaniu jej po podlozu, co powoduje zmiane polozenia kursora myszy na ekranie. Dodatkowo m. jest zaopatrzona w jeden, dwa lub trzy przyciski, których funkcje zaleza od oprogramowania; jeden przycisk m. moze np. pelnic funkcje klawisza akceptacji, a drugi moze byc uzywany w roli klawisza rezygnacji. Dodatkowe manipulacje mysza polegaja na jej przeciaganiu, tj. przesuwaniu po podlozu z przytrzymywaniem któregos przycisku, lub na szybko nastepujacym po sobie naciskaniu tego samego przycisku ( dwuklik). Oprogramowanie m. umozliwia uzytkownikowi dogodne ustawienie jej mechanicznej rozdzielczosci, tj. zaleznosci miedzy dlugoscia pokonywanego m. odcinka a skokiem kursora na ekranie (m. reaguje tez na predkosc przesuniec, zwiekszajac skok kursora przy szybszym przesuwaniu), mozna tez ustalic funkcje przycisków, co umozliwia wygode manipulacji zarówno osobom leworecznym, jak i praworecznym. W zaleznosci od rodzaju m. podlacza sie do portu szeregowego komputera (m y s z s z e r e- g o w a) lub nabywa wraz ze specjalna karta rozszerzajaca, montowana w obudowie komputera (m y s z s z y n o w a). Zob. tez kot, czyli mysz odwrócona, Microsoft Intellimouse, port PS/2.