Reklama

netykieta

(etykieta internetowa, netiquette, Internet etiquette)

[zarg.] internetowy savoir-vivre, zbiór specyficznych regul zachowan, sposobów komunikowania sie, symbolika i ceremonial obowiazujacy bywalców cyberprzestrzeni, a zwlaszcza uczestników internetowych dyskusji, czlonków grup zainteresowan ( USENET) lub amatorów popularnych linii bezposredniej wymiany mysli, czyli internetowego plotkowania IRC. N. zabrania na przyklad nowicjuszom list dyskusyjnych przedwczesnego zabierania glosu, bez uprzedniego zapoznania sie z profilem informacji zamieszczanych na liscie. Nie wypada rozsylac w sieci natretnych ogloszen ( spamowanie), udawac eksperta przy braku kompetencji ( lameriada) itp. Specjalne skrócone formy tekstowe sluza jako ogólnie rozpoznawane pozdrowienia lub typowe komentarze ( mowa skrótów w Internecie). Zabawne uklady znaków umozliwiaja znawcom n. wzbogacanie elektronicznej korespondencji o migawki "stanu ducha" piszacego ( mina) itp. Znajomosc n. - jak kazdego protokolu - pomaga zainteresowanym stronom, ignorancja naraza na izolacje, nadmierne zas jej holdowanie tworzy nowego niewolnika (cyber)konwenansu. Pomimo istnienia specjalnej n., ogólne dobre obyczaje wyniesione z domu, szkoly lub uczelni sprawdzaja sie w Internecie niezawodnie.

Reklama

Podobne hasła:

Encyklopedia Internautica
Reklama
Reklama
Reklama