(robustness)
cecha pozadana praktycznie w kazdym przedsiewzieciu informatycznym, poczynajac od projektu pojedynczego programu, az po zlozone systemy. Miara o. jest niewrazliwosc systemu (oprogramowania, komputerów, laczy komunikacyjnych i in.) na uszkodzenia. Postulat dobrej o. daje sie skutecznie realizowac w odniesieniu do elementarnych skladowych systemu (pojedyncze programy, poszczególne uklady elektroniczne). Jednak wraz ze wzrostem liczby elementów systemu rosnie prawdopodobienstwo u s z k o d z e n i a któregos z nich. Dlatego w wielkich systemach, zwlaszcza w systemach rozproszonych, awarie poszczególnych skladowych sa nieuniknione; zamiast o. wygodniej jest przy ich projektowaniu rozwazac mozliwosc tolerowania awarii. Obrazowym przykladem kontrastujacym pojecia o. i tolerowania awarii moze byc kuloodporny (bulletproof) pancerz i spokojna tafla wody w jeziorze. Pokonanie pancerza (utrata o.) to tylko kwestia kalibru i rodzaju amunicji. Tafla jeziora uspokaja sie samoistnie po chwilowym zaburzeniu spowodowanym upadkiem najwiekszego nawet kamienia (tolerowanie awarii). Zob. tez maskowanie awarii.