właśc. Charles Édouard Jeanneret (1887-1965)
francuski architekt, urbanista, rzeźbiarz i malarz, pochodzenia szwajcarskiego; jeden z najwybitniejszych architektów 1. poł. XX w., wywarł istotny wpływ na twórczość wielu słynnych architektów; współtwórca i teoretyk puryzmu, jeden z czołowych przedstawicieli funkcjonalizmu i konstruktywizmu. Samouk, praktykował u P. Behrensa i A. Perreta; własną praktykę zawodową rozpoczął 1920; jego dzieła arch. podporządkowane są funkcji, cechują je rozwiązania racjonalne i ekonomiczne; wprowadził do architektury nowy system proporcji nawiązujący do wymiaru i proporcji ciała ludzkiego (tzw. Modulor); stosował konstrukcje szkieletowe pozwalające na swobodne ukształtowanie planu (tzw. plan libre) i elewacji, płaskie dachy (wykorzystywane na tarasy ogrodowe), odrzucił wszelkie zdobnictwo i detal; m.in. projekt "Dom-ino" - powtarzalnego segmentu domu mieszkalnego o konstrukcji płytowo-słupowej; pawilon "Ésprit Nouveau" na Wystawie Sztuki Dekoracyjnej w Paryżu; siedziba Ligi Narodów w Genewie (1927); Villa Savoye w Poissy-sur-Seine (1929-31), która jest wyrazem programu estetycznego sprecyzowanego przez L.C.; gmach "Centrosojuzu" w Moskwie; budynek mieszkalny zw. "Unité d'Habitation" (Jednostka Mieszkalna) w Marsylii; podobne obiekty w Nantes i Berlinie na międzynarodowej wystawie "Interbau"; gmach ONZ w Nowym Jorku (wraz z O. Niemeyerem i S. Markeliusem); kaplica Notre Dame du Haut w Ronchamp, Francja (1950-55); kościół i klasztor La Tourette k. Lyonu; w swych projektach urbanistycznych L.C. wykorzystywał walory otwartej przestrzeni, zieleni i nasłonecznienia, jego kompozycje są wizjonerskie i pełne rozmachu, często jednak nie liczą się z realiami, opracował m.in. projekt nowoczesnego miasta dla 3 mln mieszk. zw. Ville Contemporaine, projekt przebudowy śródmieścia Paryża (zw. Plan Voisin), liczne projekty urbanistyczne dla Francji, Algierii, Brazylii, plan m. Czandigarh, nowej stol. Pendżabu (Indie, 1950). Liczne prace teoretyczne z dziedziny architektury nowoczesnej; przyczynił się do powstania międzynarodowej organizacji architektów CIAM; autor Karty Ateńskiej. W malarstwie współtwórca (z A. Ozenfantem) kierunku zw. puryzmem, tworzył martwe natury sygnowane "Jeanneret", później odszedł od rygorystycznych zasad, malował obrazy figuralne (Dwie kobiety).
MAEKAWA, HANSEN, PURYZM, GIEDION, AHMADABAD, MODULOR, INDYJSKA SZTUKA, SOŁTAN, SERT, LOOS
- Le Corbusier, właśc. Charles E. Jeanneret, (1887-1965)
- funkcjonalizm, kierunek we współcz.(...)
- BAUCHANT, Andr (1873-1958)